Węże i łączniki motoryzacyjne
Węże i łączniki motoryzacyjne – informacje ogólne
Węże i elastyczne łączniki wykorzystywane są szeroko w budowie pojazdów. Do podstawowych zastosowań należą układy związane z napędem pojazdu, czyli układ paliwowy, chłodzenia, dolotowy, smarowania, wylotowy jak również inne jak układ hamulcowy, klimatyzacji, wentylacji i ogrzewania. Układy te zbudowane są ze sztywnych przewodów rurowych oraz elastycznych przewodów i węży łączących podstawowe elementy układu: silnik, pompy, sprężarki, zbiorniki, zawory, filtry itp. W układach krążą różnorodne media (paliwo, olej, woda, czynniki chłodnicze, powietrze, spaliny) o szybko zmieniających się parametrach ciśnienia i temperatury.
- bardzo zwarte rozmieszczenie elementów różnych instalacji wynikające z ograniczonej przestrzeni, wymuszające stosowanie małych promieni gięcia węży, nietypowych końcówek, a często elementów specjalnie uformowanych do danego miejsca w pojeździe;
- ekstremalna i szybko zmieniająca się temperatura wynikająca z pogody, promieniowania i przewodzenia ciepła (temperatura pod maską silnika może osiągać nawet 100°C);
- ciągłe drgania wynikające z pracy napędu i jazdy pojazdu;
- narażenie na kontakt zewnętrzny z paliwem, olejem, smarami, płynami eksploatacyjnymi;
- utrudniona kontrola stanu technicznego elementów układu ze względu na ich ciasną zabudowę.
Wszystkie te czynniki techniczne powinny być wzięte pod uwagę przy doborze węża, uwzględniając dodatkowo
wymagania obowiązujących w danej dziedzinie norm, np. dotyczących trudnopalności lub toksyczności produktów
spalania
W wielu przypadkach w konstrukcji pojazdów ze względu na brak miejsca nie ma możliwości zastosowania węża lub łącznika uniwersalnego. Stosowane są wtedy specjalne łączniki formowane, przeznaczone do określonego miejsca w danym typie pojazdu, z różnorodnego materiału: silikon, EPDM, NBR, CR, AEM (guma etylenowo-akrylowa), o różnej konstrukcji i wzmocnieniu (włókno poliestrowe, aramidowe, szklane, spirale stalowe). W przypadku takich potrzeb i przy racjonalnej ilości możliwe jest zamówienie łącznika formowanego (kontakt Tubes International).
Łączniki silikonowe dla motoryzacji

Węże silikonowe motoryzacyjne
o długości 1000, 2000, 3000 i 4000mm

Kolanka 45°
ramiona o długości 100, 152 i 250mm

Kolanka 90°
ramiona o długości 100, 152 i 250mm

Kolanka 135°
ramiona o długości 100, 152 i 250mm

Kolanka 180°
ramiona o długości 100, 152 i 250mm

Kolanka redukcyjne 90°
o długości 102mm

Łączniki redukcyjne
o długości 102mm

Łączniki
silikonowe antywibracyjne i aluminiowe

Węże silikonowe do układów chłodzenia
tłoczne i ssawno-tłoczne
Łączniki gumowe EPDM dla motoryzacji

Łączniki proste
o długościach 1000mm

Łączniki elastyczne
o długościach od 250 do 1000mm

Kolanka 90°
o długościach 200, 250 i 300mm

Kolanka 45°
o długości 200, 250 i 300mm
Potrzebujesz pomocy przy doborze produktu lub nie znalazłeś właściwego produktu?
FAQ – łączniki motoryzacyjne:
Do podstawowych zastosowań należą układy związane z napędem pojazdu, czyli układ paliwowy, chłodzenia, dolotowy, smarowania, wylotowy jak również układ hamulcowy, klimatyzacji, wentylacji i ogrzewania.
Węże i łączniki silikonowe pracują przy znacznie wyższych ciśnieniach i temperaturach (nawet do +300°C w przypadku wzmocnienia włóknem szklanym) niż inne gumy, zachowując przy tym dobrą elastyczność.
Żywotność jest bardzo długa, często dłuższa niż czas „życia” samochodu na drodze. Producenci samochodów z dużą pewnością i powodzeniem stosują rozwiązania oparte na materiałach silikonowych.
Dodatkowe informacje: